Στο χέρι μας είναι να μπορέσουμε να ζήσουμε ελεύθερα όσο πιο ανεξάρτητα μπορούμε, μακριά από το «Μάτριξ» που έχουν δημιουργήσει οι προπαγανδιστές, πολιτικοί και μη. Φυσικά απαραίτητη προϋπόθεση να υπάρχει η γνώση, η πραγματική γνώση… Η έλλειψή της, είναι αυτή που κάνει τους ανθρώπους ευάλωτους, σε ότι του «σερβίρουν» οι λαϊκιστές χειραγωγοί των μαζών πολιτικοί τους, που νομοτελειακά πλέον βρίσκονται πάντα ένα βήμα μπροστά…
Τελευταίο και πολύ μεγάλο εργαλείο τους, εργαλείο με το οποίο χειραγωγούν επιδέξια και με περίσσεια τέχνη και τεχνική τον «λαό» τους τα Social Media και ιδιαίτερα το Facebook, με την τρομακτική πολλαπλασιαστική ισχύ κάθε «στραβής» και συνήθως τερατώδους είδησης…, ακόμη και αυτών που μοιάζουν και είναι απίστευτες, όπως επίσης και της δύναμης τρομοκράτησης που διαθέτουν, ενώ ακόμη μπορούν να καταπνίγουν κάθε μη αρεστή αντίδραση…
Για όποιον έχει αμφιβολίες για όλα τα ποιο πάνω, ας μελετήσει τις δύο θεματικές ενότητες κειμένου που ακολουθούν, με τίτλο «Ο ψόφιος γάιδαρος» και «Το Facebook και πως χειραγωγεί!» Η απάντηση βρίσκεται μέσα σ’αυτά για όποιον θέλει να την δει…. Άλως ας σταματήσει τώρα την ανάγνωση…Δύο χαρακτηριστικά παραδείγματα, που αν μη τι άλλο παραδίδουν μαθήματα…
—————–
Ο ψόφιος γάιδαρος
Ήταν ένας χωρικός που ζήτησε από κάποιον 100€ δανεικά με υποθήκη τον γάιδαρο του. Όντως ο καλός κάποιος του τα έδωσε και μετά από κάνα δυο μέρες -Δευτέρα νομίζω ήτανε, πήγε να παραλάβει τον γάιδαρο. Όμως ο γάιδαρος την Κυριακή ψόφησε και το Σάββατο ο χωρικός «κατανάλωσε» τα χρήματα στα μπαρ διασκεδάζοντας. «Καλά» του λέει ο κάποιος του χωρικού. «Πες μου κάτι, το κουφάρι του γαϊδάρου τι το έκανες;» τον ρωτάει. «Να, στον στάβλο βρίσκεται ακόμα» του απαντά. «Ωραία, θα στείλω να μου το φέρουνε το απόγευμα και… δεν μου χρωστάς και τίποτε. Είμαστε εντάξει», λέει ο κάποιος. «Μαα! Πώς; Έτσι χάνεις τα λεφτά σου. Και τον γάιδαρο τι τον θες που ‘ναι ψόφιος; Δεν καταλαβαίνω.» απαντά ο χωρικός. «Θα σου πω σε λίγο καιρό από τώρα» λέει ο κάποιος.
Περνάει κάνας μήνας και συναντιούνται στο καφενείο του χωριού. «Τι έγινε τελικά με τον γάιδαρο; Και με τα λεφτά που σου χρωστάω;» ρωτάει ο χωρικός. Ο κάποιος του απαντά «Με τα λεφτά σου είπα. Δεν μου χρωστάς τίποτα. Εξ άλλου με τον ψόφιο γάιδαρο σου κέρδισα 898€». Τον κοίταζε αποσβολωμένος ο χωρικός για κάμποσα δευτερόλεπτα. Ξαφνικά συνέρχεται και ρωτάει. «Μα πως το ‘κανες αυτό;». «Να» του εξηγεί ο κάποιος. «Πήγα στο πέρα χωριό και μοίρασα 500 λαχνούς των 2€, με τον τυχερό λαχνό να κερδίζει τον γάιδαρο σου». «Τον γάιδαρο μου; Μα είναι ψόφιος!». «Ναι, αλλά αυτοί δεν το ξέρανε!!». «Και μ’ αυτόν που κέρδισε τον λαχνό πως ξεμπέρδεψες;». «Σιγά! Του ‘δωσα πίσω τα 2€ του, κι ήταν ευχαριστημένος που δεν βγήκε χαμένος όπως οι υπόλοιποι 499».
—————-
Το Facebook και πως χειραγωγεί!
Η αλήθεια είναι πάντως, πως δεν χειραγωγείσαι μόνο από τους γύρω σου. Το 2012, ομάδα ερευνητών που ανήκουν στo Cornell University και στo University of California, έκαναν μια έρευνα την οποία δημοσίευσαν πρόσφατα. Επηρέασαν το News Feed, δηλαδή την ροή των ειδήσεων, εικόνων και καταστάσεων μεγάλης μερίδας χρηστών του Facebook, με τρόπο τέτοιο, ώστε ένα ποσοστό των χρηστών να βλέπει δημοσιεύσεις με αρνητικές λέξεις και ένα άλλο ποσοστό συμμετεχόντων να βλέπει δημοσιεύσεις με θετικές.
Το αποτέλεσμα έδειξε πως οι χρήστες επηρεάζονται από τις δημοσιεύσεις των facebook φίλων τους και η διάθεσή τους είναι ανάλογη των δημοσιεύσεων. Αν είναι θετικές οι δημοσιεύσεις και αισιόδοξες, η διάθεσή μας είναι καλή. Αν είναι αρνητικές ή απαισιόδοξες, τότε είναι πιο αρνητική.
- Το Facebook δηλαδή, ως ένα βαθμό, μπορεί να σου επηρεάσει κατά βούληση τη διάθεση. Ως εδώ, τα πάντα φαίνονται λογικά. Το συγκλονιστικό είναι το εξής: Η έρευνα έγινε με συμμετοχή ανθρώπων που δεν ήξεραν ότι λαμβάνουν μέρος σε έρευνα.
- Το Facebook μπορεί να σου αλλάξει διάθεση, άρα και συμπεριφορά, χωρίς καν να το γνωρίζεις!
Η αποτελεσματικότητα της προπαγάνδας
Η αποτελεσματικότητα της προπαγάνδας έγκειται στο ότι απευθύνεται πολύ δυνατά, στο συναίσθημα. Βλέπεις, ξέρεις και εσύ τα εργαλεία της προπαγάνδας μόνο που τα έχεις προσέξει και τα έχεις προσάψει στο στρατόπεδο με τους “αντιφρονούντες” και ουδέποτε σε αυτούς που θεωρείς πως ανήκουν στην παρεούλα σου. Σου είναι δύσκολο να σκεφτείς πως προπαγανδίζεις συνεχώς και αδιαλείπτως, ανεξαρτήτως θέματος ή επιπέδου.
Μη φανταστείς δηλαδή πως ένας προπαγανδιστής χρειάζεται να έχει ατσάλινα επιχειρήματα και να σηκώνει το χέρι σε διδακτική στάση καθώς εξαπολύει ένα λογύδριο που δεν μπορείς να το “πιάσεις” από πουθενά διότι είναι αρτιότατο από άποψη λογικής – φιλοσοφίας. Αν απαιτεί ένα πράγμα η προπαγάνδα, αυτό είναι καλή γνώση ψυχολογίας και μόνον.
———————
Προπαγάνδα είναι οποιαδήποτε μορφή επικοινωνίας αποσκοπεί στο να επηρεάσει την στάση μιας κοινότητας ή ενός ατόμου απέναντι σε ένα ζήτημα.
Τόσο απλό. !!! Γιατί όμως την έχεις συνδυάσει με την πολιτική και το ψέμα; Διότι η χρήση της είναι ΦΑΙΝΟΜΕΝΙΚΑ η κορωνίδα της πολιτικής (πρέπει να επηρεάσεις μαζάνθρωπους, τουλάχιστον για να σε ψηφίσουν) και διότι το “ψέμα”, η “ανακρίβεια” και ο “φτηνός εντυπωσιασμός” είναι μέσα στα εργαλεία της προπαγάνδας.
Μπορείς να αντέξεις διάφορα ως άνθρωπος αλλά και να διαχειριστείς πολλά σαν προσωπικότητα, όμως πόσα πρέπει να κάνεις για τους άλλους για να νιώθεις όμορφα; Δες πως βλέπεις εσύ τα άτομα που πρεσβεύουν την κόντρα αντίθετη ιδέα από αυτήν που ενστερνίζεσαι και δες μετά πως βλέπουν και αυτοί εσένα και για τις δυο πλευρές είναι πασιφανές πως η αντίπαλη πλευρά έχει λάθος.
Η Πυθαγόρεια φιλοσοφία παροτρύνει το μαθητή να ρίξει φως στο άδυτο, να φέρει όλα αυτά που έχουν συσσωρευτεί εκεί στην επιφάνεια και να τα αντιμετωπίσει για να υπάρξει αρμονία. Είναι πολύ εύκολο να πούμε «απεταξάμιν την προπαγάνδα» εάν, μένουμε ήρεμοι όταν μας βομβαρδίζουν με ειδήσεις, ψάχνουμε μόνοι μας αυτό που μας ενδιαφέρει και το σημαντικότερο δεν αποσπάμε την προσοχή μας από τα υπαρκτά προβλήματα, τις πραγματικές μας ανάγκες ως ανθρώπινο είδος και τις πρωταρχικές αξίες της ζωής μας….
Ο ψόφιος γάιδαρος
Ήταν ένας χωρικός που ζήτησε από κάποιον 100€ δανεικά με υποθήκη τον γάιδαρο του. Όντως ο καλός κάποιος του τα έδωσε και μετά από κάνα δυο μέρες -Δευτέρα νομίζω ήτανε, πήγε να παραλάβει τον γάιδαρο. Όμως ο γάιδαρος την Κυριακή ψόφησε και το Σάββατο ο χωρικός «κατανάλωσε» τα χρήματα στα μπαρ διασκεδάζοντας. «Καλά» του λέει ο κάποιος του χωρικού. «Πες μου κάτι, το κουφάρι του γαϊδάρου τι το έκανες;» τον ρωτάει. «Να, στον στάβλο βρίσκεται ακόμα» του απαντά. «Ωραία, θα στείλω να μου το φέρουνε το απόγευμα και… δεν μου χρωστάς και τίποτε. Είμαστε εντάξει», λέει ο κάποιος. «Μαα! Πώς; Έτσι χάνεις τα λεφτά σου. Και τον γάιδαρο τι τον θες που ‘ναι ψόφιος; Δεν καταλαβαίνω.» απαντά ο χωρικός. «Θα σου πω σε λίγο καιρό από τώρα» λέει ο κάποιος.
Περνάει κάνας μήνας και συναντιούνται στο καφενείο του χωριού. «Τι έγινε τελικά με τον γάιδαρο; Και με τα λεφτά που σου χρωστάω;» ρωτάει ο χωρικός. Ο κάποιος του απαντά «Με τα λεφτά σου είπα. Δεν μου χρωστάς τίποτα. Εξ άλλου με τον ψόφιο γάιδαρο σου κέρδισα 898€». Τον κοίταζε αποσβολωμένος ο χωρικός για κάμποσα δευτερόλεπτα. Ξαφνικά συνέρχεται και ρωτάει. «Μα πως το ‘κανες αυτό;». «Να» του εξηγεί ο κάποιος. «Πήγα στο πέρα χωριό και μοίρασα 500 λαχνούς των 2€, με τον τυχερό λαχνό να κερδίζει τον γάιδαρο σου». «Τον γάιδαρο μου; Μα είναι ψόφιος!». «Ναι, αλλά αυτοί δεν το ξέρανε!!». «Και μ’ αυτόν που κέρδισε τον λαχνό πως ξεμπέρδεψες;». «Σιγά! Του ‘δωσα πίσω τα 2€ του, κι ήταν ευχαριστημένος που δεν βγήκε χαμένος όπως οι υπόλοιποι 499».
Με στοιχεία από το άρθρο «Προπαγάνδα και Χειρισμός» της Ηούς Αναγνώστου / 2016
Νίκος Παρίκος