ΠΟΦ: Όχι στην εκμετάλλευση των φωτογράφων δημιουργών μέσω φωτογραφικών διαγωνισμών

Τεχνολογικά
Μοιραστείτε το:

Η ΠΟΦ με σκληρή ανακοίνωση καταδικάζει την εκμετάλλευση μέσω φωτογραφικών διαγωνισμών

Την έντονη αντίθεση και διαμαρτυρία για τους καταχρηστικούς όρους συμμετοχής φωτογράφων σε διαγωνισμούς όπου οι δημιουργοί καλούνται να εκχωρήσουν τα πλήρη δικαιώματα επί των έργων τους στους διοργανωτές ή/και  σε τρίτους, εν λευκώ, χωρίς αμοιβή, συχνά με το πρόσχημα της μη κερδοσκοπικής χρήσης, εκφράζει η Πανελλήνια Ομοσπονδία Φωτογράφων. Η σταγόνα που έκανε να ξεχειλίσει το ποτήρι είναι όχι μόνον η τάση να διοργανώνονται διαδικτυακοί ως επί το πλείστον διαγωνισμοί με παρόμοιους όρους από ιδιωτικούς φορείς και οντότητες, αλλά και ο πρόσφατος διαγωνισμός του Εθνικού Κέντρου Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας – ΕΚΟΜΕ, για την «ανάδειξη της Ελλάδας ως ενός ποικιλόμορφου τοπίου, ιδανικού για κινηματογραφικά γυρίσματα».

Εκεί περιλαμβάνονται όροι που απαλλοτριώνουν κάθε περιουσιακό δικαίωμα των συμμετεχόντων φωτογράφων έναντι ανταλλάγματος αμφίβολης δημοσιότητας και συγκεκριμένα «πλήρης παραχώρηση των δικαιωμάτων των συμμετεχόντων επί των φωτογραφιών τους στους διοργανωτές, για πάσα χρήση και με δικαίωμα να μεταβιβαστούν αυτά τα δικαιώματα σε τρίτους, χωρίς οικονομικό αντάλλαγμα για κάθε συγκεκριμένη χρήση, μέσω αναπαραγωγής και διάδοσης των φωτογραφιών σε έντυπη ή ηλεκτρονική μορφή και κάθε άλλη μορφή καθώς και σε φορείς εικόνας και ήχου, μέσω δημοσίευσης και διάθεσής τους στο Διαδίκτυο, συμπεριλαμβανομένης της χρήσης τους στην πλατφόρμα του ΕΚΟΜΕ και σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης (π.χ. Facebook, Instagram) και μέσω  έκθεσής τους, χωρίς τήρηση της υποχρέωσης μη αλλοίωσης της φωτογραφίας και χωρίς δέσμευση επιστροφής και μη περαιτέρω χρήσης όσων δεν βραβευθούν.»

Η απαράδεκτη αυτή τακτική γίνεται ακόμη πιο κατάφωρη και προσβλητική για το σεβασμό της φωτογραφικής δημιουργίας αν γνωρίζουμε ότι πρόκειται για νομικό πρόσωπο χρηματοδοτούμενο από Ευρωπαϊκούς Ενωσιακούς πόρους μέσω προγράμματος ΕΣΠΑ που έχει ως σκοπό την προσέλκυση κινηματογραφικών παραγωγών στην ελληνική επικράτεια. Να σημειωθεί ότι όλοι οι υπηρεσιακοί παράγοντες του ΕΚΟΜΕ είναι αμειβόμενοι, εκτός βεβαίως των φωτογράφων που καλούνται να συμβάλουν αφιλοκερδώς (!) στην θεμιτή βεβαίως προσπάθεια που προάγει το οικονομικό συμφέρον της Ελλάδας αλλά αντιβαίνει στην επαγγελματική υπόσταση των φωτογράφων. Με ποια λογική σε ένα εγχείρημα όπου οι πάντες είναι αμειβόμενοι (και σωστά) θα πρέπει οι φωτογράφοι που συμμετέχουν δωρεάν και ουσιαστικά να …επιδοτούν τις κινηματογραφικές παραγωγές που θα πραγματοποιηθούν; Επιπλέον, αν δε συμμετείχε κανείς στο διαγωνισμό που ουσιαστικά είναι ένας μηχανισμός “αλίευσης” δωρεάν υλικού θα εξαναγκάζονταν οι ιθύνοντες στο ΕΚΟΜΕ να προχωρήσουν σε ανάθεση επ’ αμοιβή όπως θα ήταν το φυσιολογικό αναμενόμενο.

Και όπως έχουμε αναφέρει σε άλλες ευκαιρίες, είναι προβληματική η κατάσταση με τους ποικιλόμορφους διαγωνισμούς που με το πρόσχημα της ανάδειξης της φωτογραφικής δουλειάς, προσπαθούν να υφαρπάσουν τα πνευματικά έργα των φωτογράφων, καταστρατηγώντας το περιουσιακό και συχνά ακόμη και αυτό το ηθικό δικαίωμα (credit line) Πρόκειται για εκτεταμένο πρόβλημα με διεθνείς διαστάσεις που πρέπει να ευαισθητοποιήσει τους αρμόδιους κρατικούς φορείς και την Ευρωπαϊκή Ενωση ώστε τουλάχιστον να προστατεύονται οι φωτογράφοι που δεν διαβάζουν τα “ψιλά γράμματα” και με έκπληξή τους βρίσκονται αποξενωμένοι από τα έργα τους χωρίς καμία αμοιβή.

Πηγή: περιοδικό ΦΩΤΟγράφος

Μοιραστείτε το:
Tagged